De toestand

Over weer, klimaat en andere relevante zaken
  • Home
  • Info
  • wxgr.nl

Geef de modellen maar de schuld

22/04/2010

Nu de vliegtuigen weer het luchtruim kiezen na dagenlang aan de grond te zijn gebleven vanwege de IJslandse aswolken, is tegelijk het zwartepieten begonnen over de schuldvraag. Iemand moet toch de schuld krijgen als er de afgelopen dagen naar schatting 1,7 miljard verlies is geleden in de luchtvaart. Volgens sommige criticasters is het simpel: het is te wijten aan de modellen, ja diezelfde modellen die zogenaamd het weer voor morgen nooit goed kunnen voorspellen en al helemaal het klimaat voor de komende eeuw niet.

Vooral de Britse MetOffice (UKMO) moet het ontgelden. Criticasters van global warming hebben toch al de pik op o.a. het MetOffice, dus lieden als dhr. Watts dikken dit graag aan.

De internationale organisatie van luchtvaartmaatschappijen (ICAO) heeft echter simpelweg als richtlijn dat er niet gevlogen mag worden door een gebied met ook maar enige asconcentratie. Grote probleem is echter dat er geen duidelijke kaart in 3D bestaat over de concentraties aan as op een bepaald moment over een groot gebied.

Satellieten kunnen via combinaties van beelden aswolken zien, maar niet als er andere bewolking boven zit en evenmin op welke hoogte ze zitten. Vanaf de grond kan met Lidar (een soort radar maar dan met laserlicht) een beeld verkregen worden op welke hoogte zich een concentratie aan aerosolen bevindt, maar alleen boven de plek waar zo’n Lidar apparaat staat (in Nederland bv. Cabauw). Om een beeld van de situatie op een bepaald moment te krijgen, moet dus een combinatie gemaakt worden van alle beperkte gegevens over de hoeveelheid uitstoot van een vulkaan en de hoogte tot waarop een aswolk daarna stijgt, alsmede de in 3D zeer beperkte gegevens over concentraties aan as verderop.

Natuurlijk vragen de luchtvaartautoriteiten aan weerinstituten als UKMO: wat verwachten jullie en waar? Het enige dat die instituten kunnen doen is waarnemingen invoeren, en de modellen er op loslaten die berekeningen maken over horizontale en verticale verplaatsingen van lucht (inclusief as).

Waar tot dusver de grens aan hoeveelheid as simpelweg NUL was, is het nu onder druk van de grote vliegtuigmaatschappijen gesteld op 0,002g per kubieke meter. Of dat echt veilig is zal de toekomst uitwijzen. Die grens is echter geen keus van de UKMO of welk gehanteerd  weermodel dan ook.

Categorieën
Vulkanen
Tags
modellen, Watts

« Hoe representatief is De Bilt? De satelliet die niet de lucht in mocht »

Recente berichten

  • Vroege spin
  • Nieuw systeem voor stationsnummers WMO
  • Wereldtemperatuur: record na record
  • Zwaartekrachtgolven en zwaartegolven
  • Vraagtekens bij dodental blizzard VS
  • Blue Marble
  • Klimaatakkoord Parijs – en nu verder
  • De zesde wet van ome Henk
  • Verificatie voorspellingen WeatherAction
  • Arctisch zeeijs in maart en daaropvolgende september

Categorieën

Archieven

Zoek

Tags

aardrijkskunde AMOC Antarctica Arctische Oceaan Barentszzee basisperiode Corbyn CRU De Bilt DSCOVR e-mails ENSO Eyjafjallajökull Fram Straat Golfstroom ice area ice extent IJsland ijsomvang ijsvolume IPCC Jones Kleine IJstijd kolen kosmische straling lente Maunder Minimum media noordpool normaal opwarming plagiaat record SPPI Svensmark temperatuur THC trend vlinders Watts Wegman winter zeespiegel Zon zonnevlekken

Andere blogs

  • James' Empty Blog
  • Jules' klimaatblog
  • Klimaatverandering
  • My view on climate change
  • Open Mind
  • Rabett Run
  • RealClimate
  • Skeptical Science
  • Stoat
design by jide powered by Wordpress